Thursday, 22 January 2009

Pasal pakai serban

Saya tak setuju langsung tentang seorang pelajar sekolah pondok, Saudara Nasir yang diSAMAN kerana hanya memakai serban ketika menaiki motorsikal. Akhirnya setelah kalah dalam perbicaraan dia dikenakan saman RM 90 atau penjara 2 hari. Saya tabik dia memilih penjara kerana mempertahankan apa yang memang betul. Kalau dia bayar maknanya dia mengiyakan kesalahannya.

Kenapa ada pilih kasih dan tanggapan yang berlainan terhadap pemakaian serban kepada orang Islam. Kenapa orang Sikh tak kena saman pun. Serban ada dalam Islam. Sunnah yang sunat dan dianjurkan pakai. Kenapa polis yang saman tak fikir langsung dan tunjuk budi bicara. Adakah sikap prejudis terhadap Islam tu sendiri ? Malanglah kalau orang Islam sendiri tak mau faham ajaran Islam. Kalau kita mati pun, mayat akan dipakaikan serban !!

Terlintas juga difikiran, adakah sebab disaman kerana unsur fahaman politik yang berlainan. Boleh fikirkan ???? Kan sekarang pertembungan UMno dan PAS hebat. Tak mustahil kan ! Entahlah.

Kepada saudara Nasir, tahniah kerana berani mempertahankan yang benar. Ramai orang celik mata isu ini. Kepada polis tu, insaf dan taubatlah !!!!! Kamu dah aniaya oranng !

No comments: