Monday, 15 June 2009

GURU TINGKATAN 6 VS GURU CEMERLANG


Ya Allah, susahnya nak buat keputusan. Pening kepala dan serba tak kena. Tapi aku pilih ikut rasa hati hasil istikharahku. Nabi Muhammmad mengajarkan ummatnya melakukan Solat Istikharah dalam membuat sesuatu keputusan. Nabi menegaskan bahawa tidak akan rugi malah diberkati jika melakukan Solat Istikharah. Ya Allah, semoga aku diberkati dengan pilihan yang aku dah buat.

Ini semua bermula bila aku ditawarkan dua tawaran serentak. Guru akademik Tingkatan 6 DG 44 dan Guru Cemerlang DG 44. Memang susah nak buat keputusan. Ini semua kerana apabila perjawatan guru tingkatan 6 dinaiktarafkan dengan penstrukturan semula.

Guru Cemerlang.....jawatan yang memang lama aku idamkan. 'Fast track' untuk naik pangkat...ye lah kerja pun mesti cemerlanglah. Aku yakin aku boleh buat. Tapi sayang, aku buat keputusan hasil istikharahku.......aku TERPAKSA tolak. uhuk.....uhuk.....uhuk....

Pada awalnya jenuh tanya dan telefon sana sini. Telefon kawan, tapi tak berani bagi pandangan jelas. Telefon NUTP, cakap dengan En. Phoon. Dia kata kena pilih, terpaksa sebab jawatan guru tingkatan 6 dah naik taraf. Tak boleh pilih dua-dua maa....kalau sebelum ni boleh. Telefon kawan, Kamarul, dia kata' hang pilih sendiri la'. Pilih mana untung. Kat sekolah, tanya kak-kak PT deme kata pilih la mana berkenan. Tanya pengetua pun, dia kata hang pilih la sendiri. Lo....kalo lagu ni penin kpalo....... Dalam masa yang sama terpaksa buat keputusan. Solat Istikharah dah buat 4 kali.........hati lebih berat kepada Guru Tingkatan 6. Memang pun, masa mohon hari tu semua kekuatan yang menyokong permohonan adalah Subjek Sejarah1 STPM. Sebagai pemeriksa, Guru Sumber JPN Perak, buat blog, dan beberapa bahan lain berkaitan form 6.

Akhirnya, aku sign tolak Guru Cemerlang dengan hati yang cukup berat. Aku rasa kepakaran aku kat form 6. (Rasanya la) .Lagi pun dah lama ngajar form 6, dah tak ngajar kelas bawah. Rasa seronok pun ada. Masalah disiplin yang teruk-teruk tak da. Harap ok.

Aku harap akan ada perubahan dasar nanti. Guru Cemerlang boleh ngajar form 6. Harap-harap JPN dan Kementerian Pelajaran nampak benda ni....dah cemerlang patut boleh la ngajar form 6 sama, kan ?

Coretan hatiku .........sebab hati masih teringat-ingat Guru Cemerlang yang terpaksa ditinggalkan.....buat sementara kerana dasar KPM.

No comments: